Sunday, August 22, 2010

my LiTtle pRiNce sToRy





Di hospital Alor Setar mak N abah aku sudah sedie menunggu aku..aku ditolak diatas kerusi roda oleh hubby aku..selepas beberape minit bersembang dgn mak n abah aku mintak diri nak gi tengok anak aku..sekali lg hati jadi tak keruan,takut n happy bersilih ganti..hati bertambah berdebar bile kaki aku melangkah masuk kedalam wad NICU..

Kesiannye baby kat dalam wad nih sumenyer penuh dengan wayar yang bersambung pd mesin..aku terus mengekori hubby aku melangkah tibe di satu katil yang ader warmer hubby aku berhenti..disisi katil tuh tertulis Baby Of zuhaida..1kg...terkedu aku sekejap..betul ke nih anak aku..terus air mate aku mengalir laju sebaik je aku terpandang keadaan anak aku..gembire n sedih bercampur baur..gembire sbb dpt jgk aku jumpe dgn anak aku..sedih sbb tak sangke keadaan anak aku akan seteruk nih..badan die penuh dengan wayar2 yang disambungkan ke mesin n tabung oksigen..dalam hidung die ade satu tiub oksigen yg kecik yang di sambungkan terus ke paru2 die.minum pulak terpakse gune salur terus ke perot die.Die diletakkan dalam keadaan meniarap n tak bergerak2..anak aku nampak mcm tenat..aku terus menangis tak berhenti2...tgn aku terketar2 cube mengusap kepale anak aku yg terlalu kecil tuh..dengan suare yang tesekat2 aku memanggil anak aku...hubby aku cume diam je dr td membiarkan aku melayan perasaan aku..tibe2 ade satu dokter nyonya datang..dgn tak bg salam dier terus bgtahu aku tentang keadaan anak aku..dengan tak berlapik die kate keadaan anak aku kritikal tp stabil...disebabkan ade perkataan kritikal aku terus meraung..aku dah tak dengar dah perkataan stabil tuh..dokter cakap paru2 anak aku dah terbentuk tapi belum cover sepenuhnye lagi.so paru2 die tak dapat berfungsi dengan sendiri lg sampai die betul2 matang..jd untuk sementare waktu nih dier terpakse gunekan mesin oksigen yang mengepam oksigen terus ke paru2 die...die jugak cakap yang die tak janji sama ade anak aku boleh survive atau tak..tgh2 borak tibe2 oksigen anak aku turun mendadak..dokter mintak aku keluar dulu...air mate aku mase tuh jgn ckpla..lajunyer lagi laju dr air sungai mengalir agaknye..aku menangis sambil memanggil2 anak aku..aku terus mohon pade tuhan tanpe henti2 supaye tuhan jgn ambik anak aku..aku sanggup gantikan dgn nyawe aku...ambilla nyawe aku tp jgn ambik anak aku...mcm2 nazar yang aku buat asalkan anak aku selamat...akhirnye allah dengar doa aku n hubby aku..dokter panggil aku masuk ke wad NICU semule sbb anak aku dah stabil balik..bermule dr hari tu Hospital Besar Alor Setar telah menjadi hotel budget aku untuk 2 bulan..aku tinggal di bilik ibu menunggu.Hari2 aku keluar kol 7.30am untuk tengok anak aku,sampai kol 12.oo tgh mlm baru aku masuk bilik..begitulah rutin aku setiap hari...begitu jugak dgn anak aku..setiap hari tak pernah berputus asa berjuang untuk terus hidup..ade mase kritikal..ade mase sihat....air mate adalah sahabat baik aku sepanjang aku menunggu anak aku sbb hubby aku dah balik ke KL untuk bekerje semule..die akan dtg pade tiap2 hujung minggu saje untuk melepaskan perasaan rindunyer pade anak kami n aku..pengorbanan hubby aku cukup besar,die sanggup tido dimane saje setiap kali datang..ade masenye die tido kt surau ader mase dalam keter je n kalau ader duit lebih sikit die akan sewe hotel..melihatkan keadaan die hati aku menangis..mase tuh ape yang aku mahu adalah biarlah mase cepat berlalu.Hanye aku dan tuhan saje yg tahu betape remuknye hati aku sepanjang melihat proses penyembuhan anak aku..begitu sekse sekali..tp anak aku mmg seorang yang kuat...setelah sebulan berade di wad NICU akhirnye die dipindahkan ke wad yang stabil sbb die dah semakin sihat..berat badan diepon dah semakin bertambah...dah tak perlu sokongan oksigen lg..mase tuh tak dapat nak di gambarkan betape gembirenyer aku...ucapan syukur tak pernah lekang dr mulut aku...begitu juge hubby aku..setiap saat tak pernah berhenti bertanye tentang keadaan anak kami..aku terus memberi kate2 semangat pade anak kesayangan aku..perkembangan die semakin hari semakin baik walaupon die still tak pandai nak isap susu.yela selame nih tahu2 jer kenyang sbb masuk salurkan..tapi aku tak pnh putus ase,aku terus ajar anak aku care2 isap susu..walaupun kadang2 hampir putus ase..tp aku tabahkan hati..mase yg lambat berlalu akhirnyer mengalah jugak dengan aku,cukup 2 bulan di wad anak aku di benarkan keluar,mase tuh hanye tuhan saje yang tahu perasaan aku..tiade kate2 yg dapat diucapkan..anak aku discharge kol 11mlm...kite org menginap di highway hotel sementare tunggu hari siang...mlm tuh adalah mlm pertame aku n hubby aku dapat tdo bersame2 dgn anak kami sejak die dilahirkan...mlm yg sungguh indah...

                                                                            bersambung...

No comments:

 
Blog Design by Ammupappa